אין דבר כזה שאין דבר כזה

אני יודעת שאתם שם, מתחבאים בעלטה, מנשנשים במבה, קוראים בדבקות. אני גם יודעת שאני לעיתים לוקה בדמיונות שווא. אני אמשיך לכתוב, ולא לטובת הקוראים הנאמנים אלא לטובת התיעוד. ואחרי הרחמים העצמיים של לבד בלי מים הבה נמשיכה כרגיל.
לא מזמן הייתי בתערוכה לא שגרתית. באחת הגלריות היותר נודעות והנחשבות חגגו 40 שנות פעילות. ולאור האירוע המרגש החליטו לנצח על תערוכה בסדר גודל אחר לכל הדיעות והחללים התצוגתיים.
התערוכה הציעה מבנים אלטרנטיביים. חוית בחלל של הבחוץ והפנים, אישי וציבורי ושאר הכינויים שסטודנטים לאדריכלות מלמלים בשנתם, אבל עם טוויסט. אף לא אחד מהמבנים היה יכול באמת לפתוח את דלתותיו ולהזמין אותנו להתגורר בתוכו. אף על פי כן התערוכה כולה עסקה בחווית המבנה.
היו מבנים שהתרכזו בטעם וריח – פשוטו כמשמעו, או במעבר לארץ אחרת, או בתאורה ועוד ועוד. אבל שניים הפליאו במיוחד. הראשון היה מבנה של שניים וחצי חדרים מרוהטים א-לה-איקאה קטלוג אוגוסט 2008. אבל מה, באחד הקירות החיצוניים נפער חור והלבנים נפוצו לכל עבר. אך שלא כבאסון טבע רגיל, הכל קפא על מקומו ברגע הקריטי והמבקרים מוזמנים להקיף את אזור האירוע ולהעריך נזקים. התוצאה מרתקת, עוברת בקו הדק שבין מיצב לצילום לאיטראקטיב לטראש (לא בגלל הנזק, בגלל האיקאה. מה חשבתם?).Frozen Study of a Disaster by Los Carpinteros
למבנה השני חיכו כבר בתור. אה-הה! יש תור – סימן לבאות. מכיוון שהעובדות המצערות הן שהאנגלים יעמדו בתור בכל מצב ויש טוענים שמדובר בתחביב לאומי, יש לוודא שבאמת יש מה ולמה, במיוחד אם שלט מאיר עיניים מזהיר את הממתינים שמנקודה זו ואילך ההמתנה נערכת בכ 40 דקות. 40 דקות תור בשעון ישראלי זה יום וחצי. אני לא אצא פראיירית. אבל הביקורות בעיתונים וגם כמה חברים נאמנים הפצירו שלא לוותר גם על המוצגים שהגישה אליהם מאתגרת. 'תביאו ספר'. כעבור כ 10 דקות (חצי יום) נגשה אלי אחת בפרצוף רישמי:
– 'את לבד?'
– 'לא צריך להעליב…', חשבתי לעצמי, 'יש לי מלא חברים, הם פשוט לא כאן כרגע'
– 'אני קוראת את המחשבות שלך וזה ממש פטאתי מצדך' (היא לא באמת אמרה את זה אבל הפרצוף שלה התכרכם משהו)
– ….
– 'אכפת לך אם אני אצרף אלייך מישהו?' (את זה היא כן אמרה, לתדהמתי ולתדהמת הזוג מאוחרי שזכה בדקה וחצי של אקשן במהלך שממת התור)
– 'מה??? (את זה אמרתי בקול רם)
– 'הכניסה למיצג שאת בתור אליו הוא בזוגות'
– …

לא ידעתי שאני בתור לתיבת נוח… משפיל אפס, הזוג מאחורי גיחח, ניסיתי להראות קולית לשווא. חצי דקה אחרי הגיח בחור מכמה שלבים אחרינו בתור (בשלב הזה הזוג שמאחורי כבר לא גיחח והבין שדפקו גם אותם איכשהו, ברמה הפילוסופית של התור). גם הוא נראה נבוך ומתאושש, כנראה, מסצינה דומה שעברה עליו עם הסדרנית. חייכנו בנימוס ועמדנו זה לצד זו, לא יודעים מה בדיוק לעשות עם המצב החדש. מה גם שלא היה לנו רבע מושג איזו חוויה אנחנו עומדים לחלוק יחד.
כשהתור התקדם גיליתי (ביחד עם בן זוגי הטרי) שני דברים מעניינים ומדאיגים. הראשון שכל האנשים שיוצאים מהמיצג וחולפים על פנינו מחייכים חיוך רחב במיוחד, לא מהסוג שאנשים מחייכים אלא אם יש להם סיבה ממש ממש טובה. התגלית השניה היתה שלט נוסף שהתגלה מולינו ובו אזהרות שונות ומשונות עם מילים כמו: אנשים עם לב חלש, בהיריון, מעל גיל 50 ומתחת לגיל 10,לנקוט משנה זהירות, חשש נפילה/החלקה, צריך להתכופף כו' וכו'. 'מצאתי לעצמי יום ללבוש חצאית', חשבתי לעצמי והבטתי בחשש בבן זוגי שאולי ילמד להכיר אותי קצת יותר ממה שציפה.
התקרבנו מעט יותר לאיזור ההתרחשות וגילינו שאריות מים. מעניין…
בסוף התור חיכה לנו אגם. בריכה-אגם. עם סירות משוטים. על גג הגלריה, באמצע לונדון, עם נוף ללונדון איי ולנהר, עם הרבה מאוד בטון מסביב. לכאורה לא מסעיר, לא מעלה חיוך. אבל איכשהו מהרגע שדידתי לתוך הסירה לא יכולתי לשלא להתרגש כמו ילדה בת 4 שקיבלה גלידה. הקרח ביני ובין הבן-זוג-שלי-לסירה  נשבר, פטפטנו מעט. כמו קסם שהילך עלינו. הצבעים, הרעשים, הקצב של החיים – כמו בספיישל אפקטס של נירוונה. משיצאנו מהסירה חזרה לחוף מבטחים, הכל חזר לעצמו. המחט שורטת את התקליט והנה אנחנו שוב בגלריה, זרים זה לזו, עומדים על הקרקע היציבה, רואים את התור.
החיוך נשאר. הוא נשאר זמן מה אחרי. החזקתי אותו כמה שיכולתי.

הנה תמנוות מבלוג יותר מושקע ממני, עם תמונות והכל.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אומנות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על אין דבר כזה שאין דבר כזה

  1. דיטי זוהר הגיב:

    נשמע מקסים. אין דברים כאלו פה.

  2. שחר הגיב:

    ושוב, לא קראו לי.
    זין אני משיג לך כרטיס לוולף פרייד.

להשאיר תגובה

