יונה וייין

אורחים חשובים הגיעו מהתפוצות לבקר בבירה המלכותית. העיר התכבדה במעטפת קור משובח לכבוד אותם אישים בעלי דם ישראלי חם במיוחד. אז הוחלט לבקר בתערוכת אומנות שתחמם לכולנו את הלב. כבר כמה חודשים שאני מתפתה לבקר בנשיונל גלרי. אותה גלריה מכובדת במרכז העיר המתהדת ברפרטואר מרשים של אומנים קלאסיים מרמברנדט לואן דייק לואן גוך, כולל הקלאסיקאים האיטלקים (אח, בוטיצ'לי) וכמובן מבחר אנגלים לתפארת (לרקורד). קירות ארגמן, תקרות גבוהות, לחשושים מתרשמים של מבקרים מכובדים לא פחות, או לפחות מתימרים. ציורי שמן מעוטרים מסגרות מתכת כבדות. נושאים רבי מעלה כדוגמת קרבות עקובי דם, מיתולוגיה עטופת אירוטיקה וכל המי ומי של התקופות השונות – מלכים, גנרלים, פוליטיקאים וסתם עשירים שהתחשק להם שורמייר יצייר אותם…
ובמרכז כל האינפוף הזה העיז אוצר עלום להציב את אחד המיצבים הכי מעיזים. לא חלילה בחדרי חדרים, בפינה הדרומית של המבנה אלא בין חלל 18 ל19. בפופיק של הפלצנות. המקום הכי יאה, לטעמי. קיינהולץ – הזוג – קיבל את הבמה להציג את רובע החלונות האדומים של אמסטרדם, לפי ראות עיניהם. התוצאה מרשימה לכל הדעות, ובאוירה המסוימת הזו מרתקת שבעתיים. שם הפרויקט משחק מילים על שם רחוב מפורסם ואנשי המקצוע העתיק בעולם שהוא מאכלס – הורוגראכט. המיצב מדמה סמטאות אפלות, הקירות תמונות אותנטיות שנלקחו ברחובות עצמם. מספר לקוחות פוטנציאליים השוקלים את הסחורה נתפסו בעדשת המצלמה. לא שזה משנה. כי בהורוגראכט זה לא מכוער או בזוי או פלילי. זה עדות על רובע מאוד מיוחד, על הנשים בחלונות. לראש כל אחת קופסת פח, לשעבר של עוגיות. בוידאו ננסי קיינהולץ מסבירה שהן יכולות לבחור באם לפתוח את הצוהר לנשמתן או לבודד את עצמן מהמצב, מהעבודה, מהחשיפה. אני גם ראיתי אותן כממתקים מפתים של האנושות.
בהחלט חוויה מיוחדת לטייל הסמטאות החלונות האדומים במרכז הכבידה של האמונות הקלאסית. ביציאה הרגשתי בגב מבטים נוזפים מצד אישים בלבוש אופנתי של המאה ה-18, מצוירים בטמפרה על בד באגף המזרחי. לא היה לי אכפת. מה הם מבינים?

פוסט זה פורסם בקטגוריה אומנות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על יונה וייין

  1. sharon vidan הגיב:

    אורחים חשובים! אני אני!! :-). הייתה תערוכה מעניינת וטרפלגר סקוור נראתה כמו הכיכר המדהימה בעולם עם אור שמש רך ומפוזר ושמיים מעוננים. ואת נראית לי כמו ערפדית עם עור לבן וחיוור…:-) כיף. לגבי התערוכה, בעקבות מגורים באמסטרדם אני יכולה לומר שיש משהו מאוד מטריד ביכולת הזו לשים דברים בתבניות להפוך אותם לחוקיים ובכך לשלוט בהם. ולהפוך זנות למוצר שנחמד להתסתכל עליו אחרי ארוחה טעימה ברובע הסיני הסמוך…. לא כוס התה שלי.

להשאיר תגובה

